Ben jij bekend met het ketosedieet? Of heb je er nog nooit van gehoord, maar ben je wel op zoek naar een nieuw dieet? Dan hoef je niet verder te zoeken. Het ketosedieet is geschikt voor iedereen die gewicht wil verliezen, maar om er zeker van te zijn dat je alle informatie hebt over dit dieet, hebben wij de feiten even op een rijtje gezet. We leggen je uit wat ketose is en hoe het helpt bij het afvallen. We laten je verder ook niet alleen de positieve kanten zien, maar zullen ook de negatieve effecten uitleggen. Je kunt dan helemaal zelf beslissen of het ketosedieet iets voor jou is. We doen dit allemaal aan de hand van het proteïnedieet van Protislank.

First things first, wat is ketose?

Je bent zeker niet de eerste die wil weten wat ketose eigenlijk is. Het woord ketose klinkt meer als een aandoening dan een manier om gewicht te verliezen. Maak je echter geen zorgen, het is geen lichaamskwaal. Ketose is onderdeel van je metabolisme. Ketose heeft dus te maken met de stofwisseling van je lichaam, specifiek het creëren van energie. Je lichaam krijgt de hele dag verschillende stoffen binnen, bijvoorbeeld door eten of zonlicht. De positieve stoffen worden door je lichaam omgezet in energie en de negatieve stoffen worden afgebroken. Bij ketose worden de vetcellen in het lichaam omgezet in energie. Ketose is dus een vorm van vetverbranding.

Hoe ontstaat ketose in het lichaam?

Ketose is echter niet een vorm van vetverbranding die standaard voorkomt in het lichaam. Het is een soort back-up plan voor het creëren van energie. In eerste instantie haalt het lichaam energie uit koolhydraten. Dit is de brandstof dat het lichaam de hele dag draaiende houdt. Zodra het lichaam echter niet genoeg koolhydraten binnenkrijgt, is er een andere bron nodig. Op dat moment raakt het lichaam in ketose. In feite realiseren de hersenen dat er iets niet goed gaat in zijn metabolisme en activeert de ketose in het lichaam om meer energie op te wekken. Je kunt dit dus activeren door minder koolhydraten te eten en deze te vervangen door proteïne. Proteïne ondersteunt de ketose namelijk.

Hoe kan het helpen bij gewichtsverlies?

Eigenlijk is het antwoord op deze vraag gedeeltelijk al beantwoord. Doordat het lichaam in ketose is, word je vet verbrand en omgezet in energie. Dit leidt natuurlijk uiteindelijk tot gewichtsverlies. Zodra je echter aan een ketosedieet begint, zal je voeding vooral gericht zijn op proteïne. Je zult de koolhydraten die je uit je dieet haalt, moeten vervangen voor een andere voedingsstof en proteïne is de logische vervanger, omdat het ook nog eens helpt bij de afvallen. De proteïne zorgt er vervolgens ook voor dat je hongergevoel afneemt en je langer zonder eten kan. Je richt je hierbij dus niet alleen op vetverbranding, maar ook op het verbeteren van je eetgewoontes. Dit zal op de lange termijn voor veel gewichtsverlies zorgen.

Wat zijn de gevaren?

Je probeert bij ketose wel een natuurlijk proces in je lichaam stop te zetten en te vervangen voor een ondersteunend proces dat eigenlijk alleen bedoeld is voor noodgevallen. Dit is natuurlijk niet zonder gevaren. Ondanks dat ketose geen schade kan veroorzaken, omdat het ook een natuurlijk proces in het lichaam is, kan het wel negatieve effecten hebben. Je zult vooral in de eerste twee weken merken dat je vermoeid en lusteloos bent. Doordat het lichaam veel minder koolhydraten binnenkrijgt en het even duurt voordat de ketose geactiveerd wordt, heeft je lichaam veel minder energie. Dit kan verder ook leiden tot problemen met slapen. De nachtrust kan verstoord worden en je zult overdag vaker geïrriteerd zijn. Verder veroorzaakt het eten van meer proteïne ook problemen voor de spijsvertering en kun je last hebben van een slechte adem. Onthoud echter wel, dit zijn mogelijke symptomen, die niet bij iedereen voorkomen. Naast deze gevaren zijn er een tal van studies gedaan om de gevolgen van een ketosedieet in te schatten.

Alles op een rijtje

Je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om te beslissen of je een ketosedieet wilt proberen. Het is een natuurlijke manier om gewicht te verliezen, maar kan wel negatieve effecten hebben op het lichaam. Deze effecten zullen uiteindelijk afnemen, zodra het lichaam tijd heeft gehad om aan de nieuwe omstandigheden te wennen. Je gezondheid moet hierbij echter wel altijd voorop staan.

Categorieën: Afvallen